Sunday 22 January 2012

Ceritera# 19 : Tak tahu kepada tahu sikit

Kunjungan aku ke Kajang baru-baru ini memang memberi manfaat sedikit sebanyak pada diri. Aku belajar erti sabar. Aku belajar erti susah untuk mengurus. 


Walau macam mana pun situasi yang berlaku ke atas diri percayalah ia telah ditetapkan oleh Allah. Dan ada hikmahnya. Siapa yang sangka silap kami mengatur waktu perjalanan menyebabkan aku dapat merasa Sushi. First Time ini my life. Syok jugak.


Apa pun proses belajar tak pernah terhenti. Aku belajar untuk memahami;. Agar kerja yang aku lakukan adalah atas dasar pemahaman. Bukan atas dasar semangat yang mampu pudar dalam waktu yang singkat. Aku belajar memahami erti gerakkerja yang dilakukan. Walaupun kita hanya insan biasa. Tiada ilmu yang tinggi dan pemikiran yang genius tapi tetap istiqamah dalam bekerja.


Entahlah. Aku telah menyaksikan mereka yang hebat. Tapi jatuh pada jalan mula. Bagaimana dengan mereka yang hebat. Mao Tze Tong, Aung Sang Tsu ki, Mahathir. Pasti mereka melalui jalan yang panjang. Tapi aku tak bersetuju dengan ideologi mereka.


Biarlah aku berpandu pada ulama. 

No comments:

Post a Comment