Sunday 22 January 2012

Ceritera# 21: Cerdik?

Mood : getaran jiwa versi alaf baru


Biar la orang kate aku cepat sangat post yang baru tapi itu hak aku. Aku manusia berakal. Kadang-kadang tak mampu save memory lama-lama macam save file dalam Harddisk. 


Saban hari kerajaan kita ingin membangunkan anak bangsa. Mujur dalam Falsafah pendidikan kebangsaan yang pernah aku terbelek mengatakan bahawa mereka menumpukan perkembangan JERI. 


Apa itu JERI?


Bukan nama member-member yea. Memang ada member aku yang bernama Jeri namun Falsafah Pendidikan Kebangsaan tak sepenuhnya dipenuhi. 


JERI adalah singkatan pada
Jasmani
Emosi
Rohani 
Intelek.


Jadi salah satu aspek pembangunan insan di Malaysia ialah Intelek.


Aku terbabas ke blog Andrew Sullivan. Dia macam penganalisis politik di Amerika. Macam Mohd Sayuti Omar (MSO punya blog). 


Ada satu post tentang cerdik. Macam mana jika dunia dilimpahi orang bijak. Satu pandangan pendek oleh Natalie Wolchover. 


Bacalah Can Smart save us? (Kalau anda rajin)


Salam berfikir. 

No comments:

Post a Comment