Thursday 15 December 2011

Ceritera #2 : Budak KTM

Aku berjalan ke KTM semalam. Nak amik train ke Putra. Lepas tu nak amik bas balik terengganu. 

Dah puas aku berjalan ke sana kemari. Jalan ke Bandar Hilir melaka yang ada Mahkota Parade (Baca: perit). Perit mata aku tengok orang buka aurat sana sini. Aku bukan ustaz tapi aku tau batas halal haram. Aku pergi Dataran Pahlawan. Bagus nama nak engat kembali pejuang-pejuang. Tapi yang datang ramai berkepit tangan dan bercumbuan. Bila masa mereka ingat pahlawan kebangaan mereka. Kalau itu pun tiada macam mana dengan Tuhan
.

Sambil tunggu train aku bukak Quran. Aku baca surah Al-Mulk. Aku cuba menghayati makna-makna di setiap ayat. Sampai satu ayat tentang Allah menyuruh kita berjalan ke seluruh alam dan makanlah daripada rezekinya. Aku bersembang dengan adik aku. Aku tengok orang sebelah aku pun menjengukkan kepala. Perempuan yang lebih berusia dari aku kelihatan beralih tempat. Aku bersangka baik. 

Biarlah. Itu Al-Quran aku. Bukan nak menunjuk tapi itu hak aku. Benar kubur lain-lain. Aku setuju. Tapi janganlah tunjuk sentimen sangat bila orang muda macam aku nak buat amal sikit. Aku pernah terbaca status facebook kawan aku.


we all know there is no age for death, that first may actually be our last breath.
Aku sampai di terengganu jam 5.00 pagi. Alhamdulillah. Kawan sekampung datang ambil. 

Tak perlu aku cerita semua. Cuma KTM jadi kenangan. 

Kadan-kadang manusia ini lebih pesimis. Baik kita jadi manusia yang optimis. 

Salam berfikir.  

No comments:

Post a Comment