Thursday 15 December 2011

Ceritera #3 : English

Aku pernah buat survey pasal pemahaman anak muda di kota raya. Lepas photosat siap-siap semua aku berjalan di satu mall. Kesana kemari mencari respondan. Bukan pondan. Respondan aku adalah dari kalangan remaja. Respondan pertama aku nampak muda. Aku pergi dekat dia. Bagi salam dan bersalam. Kemudian kami sembang sikit dan aku bagi sehelai kertas survey. Aku tengok dia tulis umur. 24 tahun. Aduh bang. Muka nak muda jea. Engat belasan tahun.

Aku tak putus asa. Bukan seorang di mall tersebut. Beribu-ribu. Akku tengok ada beberapa remaja perempuan. Aku dekati mereka. dengan niat yang betul. Bukan untuk mengurat atau memancing hati.
Aku bagi salam dan mereka jawab. Alhamdulillah.
Aku terus tanya 'Can I ask you a favor? I want you to fill up this form for me. You're gonna answer a very simple question about Islam. "
 Mereka merenung aku. Lepas tu angkat tangan dan jawab "Sorry bang, kami nak cepat".
Mereka berlalu pergi.

Masa post-moterm kawan aku beritahu " ada jugak dalam kalangan kita yang approach budak-budak dan speaking. Masa budak-budak tu lalu sebelah saya , saya dengar mereka berbisik "Eh! abang tu speaking la."

Speechless. Komunikasi itu penting. Pelajaran buat aku.

Salam berfikir.

No comments:

Post a Comment